Tryptofan i jego prozdrowotne działanie

Tryptofan to bardzo cenny aminokwas, który odgrywa ważną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu systemu nerwowego. Organizm ludzki nie wytwarza go samodzielnie, dlatego musi być dostarczany z zewnątrz. Jest chętnie suplementowany w celu redukcji lęków i stanów depresyjnych. Jakie inne prozdrowotne działania wykazuje i co warto wiedzieć o jego suplementacji?

Czym jest Tryptofan?

Tryptofan zalicza się do aminokwasów egzogennych, czyli takich, które nie są syntezowane przez organizm, ale zostają pobierane z zewnątrz przez układ pokarmowy – na przykład za pomocą odpowiedniej diety lub suplementów. Ma on znaczący wpływ na powstawanie takich związków jak serotonina, zwana też hormonem szczęścia czy melantonina – hormon snu.

Niedobory l-tryptofanu

Wiele czynników może mieć wpływ na niedobór tryptofanu w organizmie, między innymi nieprawidłowe nawyki żywieniowe lub stresujący tryb życia. Niedobory tego cennego składnika objawiają się najczęściej zaburzeniami nastroju, migreną, depresją oraz zaburzeniami przewodu pokarmowego – głównie dotyczy to jelit.

Tryptofan – jakie ma właściwości?

L-tryptofan pełni wiele ważnych funkcji w organizmie każdego człowieka. Wśród nich możemy wymienić między innymi:

  • poprawa odporności
  • regulacja metabolizmu węglowodanów
  • udział w biosyntezie witaminy PP
  • zmniejszenie napięcia i poprawa samopoczucia
  • wpływ na laktacje
  • udział w procesie rozmnażania
  • regulacja poziomu neuroprzekaźników
  • udział w syntezie barwnika, umożliwiającego widzenie po zmierzchu.

Tryptofan – jak działa?

Tryptofan jest bardzo cennym związkiem, który pozytywnie wpływa na cały organizm. Jakiego prozdrowotnego działania można się spodziewać, suplementując ten aminokwas?

  1. Pozytywny wpływ na pamięćNawet krótkotrwała suplementacja tryptofanem przyczynia się do poprawy pamięci roboczej oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej. Dzieje się tak, ponieważ aminokwas ten bezpośrednio wpływa na receptory serotoniny, które umieszczone są w części mózgu, odpowiedzialnej za kształtowanie pamięci. Dzięki temu uzupełnienie jego niedoborów poprawia zdolność uczenia się i zapamiętywania.
  2. Poprawa samopoczuciaTryptofan zwiększa odporność na stres, między innymi dlatego, że obniża poziom kortyzolu. Natomiast jego niska podaż może przyczyniać się nawet do zaburzeń neuropsychiatrycznych. Utrzymywanie tryptofanu na optymalnym poziomie zapobiega stanom depresyjnym.
  3. Poprawa jakości snuNiedobory tego składnika mogą wiązać się z bezsennością, natomiast jego optymalny poziom poprawia efektywność snu. L-tryptofan może być pomocny w zwalczaniu bezdechu sennego. Opowiada też za synchronizacje wielu fizjologicznych procesów w organizmie człowieka. Wspiera regeneracje oraz ułatwia zasypianie.
  4. Reguluje apetytTryptofan oddziałuje na hormony, które odpowiedzialne są za pojawianie się uczucia sytości po spożyciu posiłku. Pomaga też kontrolować apetyt, zmniejszając odczuwanie głodu. Suplementacja tym aminokwasem przed posiłkami może nawet powodować obniżenie zapotrzebowania na kalorie.
  5. Pozytywnie wpływa na układ pokarmowyDieta bogata w tryptofan lub suplementacja tym składnikiem bywa pomocna w leczeniu zespołu jelita nadwrażliwego – szczególnie w wersji zaparciowej. Tryptofan wspiera prawidłowe funkcjonowanie jelit.
  6. Wspomaga wydolność fizycznąTryptofan polecany jest osobom intensywnie uprawiającym sporty. Przyczynia się do redukcji wrażliwości na ból oraz zwiększa wydolność fizyczną organizmu. Pozwala na wydłużenie treningów.

Źródła tryptofanu

Tryptofan występuje w wielu produktach zarówno pochodzenia zwierzęcego, jak i roślinnego. Spotykany jest głównie w suchych nasionach soi, nasionach lnu, pestkach dyni, migdałach, suchych nasionach grochu, soczewicy, kaszy gryczanej, świeżym tuńczyku, wątrobie cielęcej i w śledziach. Dużo osób decyduje się jednak na jego suplementacje za pomocą dostępnych na rynku preparatów, ponieważ utrzymanie optymalnego poziomu tryptofanu za pomocą samej diety może być trudne. Natomiast już nawet krótka suplementacja przynosi doskonałe efekty.

Tryptofan – suplementy

Tryptofan dostępny jest w wielu przystępnych formach, co ułatwia suplementacje – https://www.sklepzycia.pl/l-tryptofan – może być podawany w połączeniu z innymi składnikami lub w czystej postaci. Uzupełnienie niedoborów tego składnika wpłynie na poprawę samopoczucia oraz pozwoli kompleksowo zadbać o organizm.

Tryptofan w kapsułkach

Suplement diety w formie kapsułek to wygodne i praktyczne rozwiązanie, które pozwoli szybko uzupełnić niedobory tego cennego aminokwasu. Dzięki ich niewielkiej objętości produkt można z łatwością przechowywać i zabrać ze sobą w podróż.

Tryptofan w proszku

Tryptofan może też być przyjmowany w formie proszku. W tym celu wystarczy wsypać zalecaną przez producenta dawkę do pojemnika oraz wymieszać go z wodą. To sposób suplementacji polecany dla osób, którym trudności sprawia połykanie. Składniki zawarte w proszku szybko się wchłaniają i w krótkim czasie przynoszą doskonałe efekty.

Tryptofan to cenny aminokwas, który jest niezbędny każdemu organizmowi. Wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, ułatwia zasypianie oraz poprawia nastrój. Za pomocą suplementów diety w szybki sposób można uzupełnić jego niedobory.

Dodaj komentarz

Close Menu
×
×

Koszyk